Załóż konto testowe
Dostęp na . 48h . za darmo!

W jaki sposób ujmować wydatki gminy na odśnieżanie dróg powiatowych

Dodano: 2 stycznia 2024
jednostka samorządu terytorialnego
odśnieżanie drogi, pług

Czy gmina powinna klasyfikować wydatki związane z zakupem piachu, soli i paliwa do samochodów oraz inne wydatki dotyczące odśnieżania w rozdziale 60016 „Drogi publiczne gminne”, a wynagrodzenia w rozdziale 75023 „Urzędy gmin (miast i miast na prawach powiatu)” i w momencie miesięcznego rozliczania dotacji – na podstawie stawki i liczby przejechanych kilometrów drogami powiatowymi – przeksięgować te wydatki proporcjonalnie do rozdziału 60014 „Drogi publiczne powiatowe” w celu poprawnego rozliczenia tej dotacji?

Gmina zawarła z powiatem porozumienie, na podstawie którego przejęła obowiązki w zakresie zimowego utrzymania dróg powiatowych. Realizuje to zadanie własnym sprzętem i przez pracowników zatrudnionymi w gminie, a powiat przekazuje dotację na ten cel, zgodnie z umową obejmującą dany sezon zimowy.

Stosownie do art. 39 ust. 1 ustawy o finansach publicznych dochody publiczne, wydatki publiczne i przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności i z innych źródeł, a także inne dochody należne na podstawie odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych oraz wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług świadczonych przez jednostki sektora finansów publicznych klasyfikuje się według:

- działów i rozdziałów – określających rodzaj działalności;

- paragrafów – określających rodzaj dochodu, przychodu lub wydatku oraz wpływu ze sprzedaży wyrobów bądź usług.

Szczegółową klasyfikację zawiera rozporządzenie ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. W objaśnieniach po rozdziale 92695 wskazano, że w rozdziałach 01043, 01044, 02001, 02002, 40002, 60004, 60013, 60014, 60015, 60016, 60017, 60019, 60020, 60021, 60022, 63003, 70005, 70007, 71004, 71012, 71015, 90001, 90003, 90004, 90005 i 92503 ujmuje się wszystkie dochody i wydatki na realizację zadań, bezpośrednio związane ze świadczeniem usług publicznych, o których mowa w tych rozdziałach, natomiast w rozdziale właściwym dla danej jednostki, w szczególności w rozdziałach 70001, 70004, 71001, 71002, 71003, 75018, 75020, 75023, 75026, 75085 i 90017, wykazuje się wyłącznie wydatki związane z utrzymaniem stanowisk pracy. W przypadku gdy jednostka samorządu terytorialnego otrzymuje w wymienionych rozdziałach dotacje, w rozdziałach tych wykazuje się wydatki finansowane z dotacji, związane z realizacją zadań, w sposób umożliwiający prawidłowe rozliczenie tych dotacji.

Wobec tego wydatki związane z zimowym utrzymaniem dróg powiatowych, realizowane przez gminę na podstawie stosownej umowy (porozumienia), należy ujmować w rozdziale 60014 „Drogi publiczne powiatowe”, który bezpośrednio odnosi się do tych wydatków. Należy bowiem mieć na uwadze art. 4 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, w którym ustalono, że zdarzenia, w tym operacje gospodarcze, ujmuje się w księgach rachunkowych i wykazuje w sprawozdaniu finansowym zgodnie z ich treścią ekonomiczną. Zasady korygowania błędnych zapisów w księgach rachunkowych określa art. 25 tej ustawy. Skoro wydatek dotyczy realizacji zadania polegającego na zimowym utrzymaniu dróg powiatowych, powinien być bezpośrednio ujęty we właściwym rozdziale klasyfikacji budżetowej.

(Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach, 11 sierpnia 2023 r., WI.54.38.2023)

Nr 222 - Kwiecień 2024 r.

Nr 222 - Kwiecień 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej