Nieobecność pracownika – radnego w związku z pełnionym mandatem radnego jest nieobecnością usprawiedliwioną, obowiązkową w świetle ustawy o samorządzie powiatowym i niewymagającą odpracowania – polecenie pracodawcy w tym zakresie nie ma podstaw prawnych. Zarazem za okres tej nieobecności pracownikowi – radnemu wynagrodzenie nie przysługuje (jest to nieobecność usprawiedliwiona, ale niepłatna).
Nieobecność pracownika w związku z pełnionym mandatem radnego a wynagrodzenie
Pracownik jest zatrudniony w powiatowej samorządowej jednostce organizacyjnej na stanowisku głównego księgowego, jednocześnie jest radnym powiatowym. W związku z pełnieniem mandatu radnego pracodawca zwalnia pracownika od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organu powiatu, ale potrąca z wynagrodzenia pracownika wynagrodzenie za czas nieobecności w pracy z tytułu zwolnienia na sprawowanie mandatu radnego lub zobowiązuje pracownika do odpracowania tych godzin. Czy takie rozstrzygnięcie tego przypadku, gdzie radnym jest główny księgowy jednostki, jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa?
Zwolnienie radnego od pracy zawodowej
Zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia radnemu brania udziału w pracach organów powiatu. Przyjmuje się, że okres zwolnienia radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów powiatu należy traktować jako okres usprawiedliwionej nieobecności w pracy (por. uzasadnienie wyroku SN z 15.05.1997 r., I PKN 148/97), natomiast za okres nieobecności w pracy z powodu udziału w pracach organów powiatu radnemu nie przysługuje od pracodawcy wynagrodzenie (por. uchwałę SN z 10.05.1994 r., I PZP 22/94, OSNP 1994 nr 4, poz. 60).
W wypadku wskazanym w pytaniu właściwe jest więc niewypłacenie wynagrodzenia za czas nieobecności w pracy spowodowanej czynnościami radnego – wynika to z powołanego wyżej przepisu ustawy powiatowej oraz Kodeksu pracy, który nakazuje wypłatę wynagrodzenia za okres nieobecności w pracy tylko wówczas, gdy przewidują to przepisy szczególne. Takich przepisów w tym wypadku nie ma, zatem nieobecność pracownika – radnego w pracy jest niepłatna.
Odpracowanie nieobecności
Natomiast uznać należy za niedopuszczalne prawnie nakazanie odpracowywania przez pracodawcę czasu nieobecności pracownika – radnego w związku z jego obowiązkami jako radnego.
Kodeks pracy nie przewiduje w tym zakresie takiego uprawnienia pracodawcy (nakaz odpracowania dotyczyć może tylko i wyłącznie tzw. wyjść prywatnych wynikających z wniosku pracownika złożonego na mocy art. 151 § 21 kp i tylko w granicach określonych tym przepisem) i to niezależnie od zajmowanego przez tego pracownika stanowiska. Zwolnienie na czas wykonania obowiązków radnego należy potraktować na takiej samej zasadzie jak inne obowiązkowe zwolnienia od pracy (np. w związku z wezwaniem do sądu, prokuratury lub organu administracji albo policji), które nie wymagają odpracowania, ale są nieodpłatne.
- Art. 22 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 920 ze zm.).
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer
Nr 223 - Kwiecień/Maj 2024 r.
💬 100 dni rządu za nami. W MFiPR to jest 100 dni, które zaczęliśmy z pełną blokadą #KPO i funduszy strukturalnych, a jesteśmy w punkcie, w którym mamy do zainwestowania 600 mld zł. I to już się dzieje - minister @Kpelczynska. pic.twitter.com/4JEohsoGgG
— Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (@MFIPR_GOV_PL) March 22, 2024