Załóż konto testowe
Dostęp na . 48h . za darmo!

Prowadzenie działalności gospodarczej na rzecz własnego pracodawcy będącego JSFP

Michał Culepa

Autor: Michał Culepa

Dodano: 20 października 2023
CUW
3cae81cb4715ab7a4df7bbeb99b12078f5ce0b90-xlarge

Chcemy zawrzeć umowę dotyczącą współpracy obejmującą czynności, które nie są elementem umowy o pracę z osobą, która jednocześnie jest naszym pracownikiem oraz która prowadzi działalność gospodarczą o innym  zakresie niż umowa o pracę. Proszę o informację, czy my (KSOS), jako jednostka budżetowa, możemy realizować taką współpracę i na tę okoliczność otrzymywać i opłacać faktury za wykonanie zleconej usługi? Czy istnieją jakieś ograniczenia z tego tytułu na płaszczyźnie różnych ustaw?

Wykonywanie usług lub innych zadań przez pracownika samorządowego w ramach swojej działalności gospodarczej, na rzecz jednostki, w której tenże pracownik jest zatrudniony, jest zasadniczo dozwolone, o ile nie jest sprzeczne z przepisami lub z umową o pracę, na podstawie której pracownik jest zatrudniony, a wykonywanie działalności na rzecz własnego pracodawcy będzie wyraźnie oddzielone od pracy etatowej i nie będzie budziło podejrzeń o zamiar obejścia przepisów prawa pracy.

Należy jednak zwrócić uwagę na przepisy o zamówieniach publicznych – czy taka forma współpracy z pracownikiem nie musi być objęta obowiązkami wynikającymi z przepisów Prawa zamówień publicznych

W odniesieniu do prowadzenia działalności gospodarczej przez pracowników samorządowych ustawa o pracownikach samorządowych wprost nie zakazuje jej prowadzenia. Pracownik zajmujący stanowisko urzędnicze lub kierownicze urzędnicze musi jednak złożyć stosowne oświadczenie dotyczące tej działalności gospodarczej.

Ograniczeniem w prowadzeniu działalności może być sytuacja, gdy ta działalność stanowi wykonywanie zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy – w takim wypadku pracownik samorządowy (jednak tylko zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym) takiej działalności nie może wykonywać.

Tym samym, jeżeli działalność nie jest sprzeczna z przepisami ani z obowiązkami pracowniczymi i nie koliduje z pracą w jednostce, może być wówczas prowadzona.

Prowadzenie działalności gospodarczej na rzecz własnego pracodawcy, niejako „poza etatem”, tj. realizowanie usług lub wykonywanie towarów bądź dzieł także nie jest wykluczone, o ile nie stanowi to realizacji obowiązków pracowniczych na innej podstawie, z naruszeniem przepisów o czasie pracy. W takim wypadku ewentualna umowa z własnym pracownikiem musi jednak dokładnie określić przedmiot działalności pozaetatowej i wyraźnie oddzielić ją od realizacji stosunku pracy – tak by nie zachodziły wątpliwości co do zakresu działalności i jej relacji do stosunku pracy.

Z uwagi na współpracę pomiędzy jednostką budżetową samorządu (gminy), tj. jednostką sektora finansów publicznych z osobą prowadzącą działalność gospodarczą, należy wskazać, że obowiązują tu przepisy Prawa zamówień publicznych które nie wyłącza z zakresu obowiązywania przepisów tej ustawy umów zawieranych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą jednoosobowo.

Wyłączenia przedmiotowe dotyczą z kolei zamówień (w tym umów) o wartości mniejszej niż progi unijne, określonych w art. 11 ust. 5 Prawa zamówień publicznych oraz innych zamówień wymienionych w art. 12–14 Prawa zamówień publicznych. Należy także brać pod uwagę i te przepisy.

Autor: Michał Culepa
Michał Culepa

Autor: Michał Culepa

prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, współpracownik merytoryczny największych wydawnictw prawniczych. Doświadczony trener i wykładowca.
Słowa kluczowe:
usługi dla pracodawcy

Nr 223 - Kwiecień/Maj 2024 r.

Nr 223 - Kwiecień/Maj 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej